WYKŁADY O SZTUCE W SEZONIE 2018

2016-09-13

WYKŁADY O SZTUCE W SEZONIE 2018 WYKŁADY O SZTUCE W SEZONIE 2018

Artystyczne relacje, od inspiracji do rywalizacji.
Wykłady będą dotyczyć relacji grup artystycznych, relacji w artystycznych rodzinach (ojciec - syn - bracia), relacji w artystycznych małżeństwach, relacji między artystami będącymi przyjaciółmi i rywalami a także relacji miedzy sztukami i ich korespondencji - literatura, film a sztuki plastyczne.

ŚRODY, godz. 17:00, wstęp wolny

14 lutego

"Wbrew regułom. Manifest futurystów i rewolucja w sztuce".
„Ryczący samochód, który zdaje się pędzić po taśmie karabinu maszynowego, jest piękniejszy od Nike z Samotraki", „Zmieńcie bieg kanałów, aby zatopić muzea!". To tylko dwa zdania z Manifestu włoskich Futurystów. Kontrowersyjne? Tekst, napisany i ogłoszony przez Tomasso Marinettiego w 1909 roku, miał szokować i prowokować przyzwyczajoną do tradycyjnych środków artystycznych publiczność. Był wyrazem swoich czasów, chwaląc nowoczesność, dynamizm i energię młodego pokolenia. Ponad wszystko wychwalał postęp. Czy była to tylko manifestacja grupki zbuntowanych artystów, czy może bunt, który popchnął sztukę na nowe tory? Wykład przedstawi Aleksandra Kresowska Pawlak.

21 lutego
"Ignacy Jan Paderewski zza kulis - zaproszenie na wystawę w Muzeum Narodowym w Warszawie". Muzyk, polityk, gwiazda, kolekcjoner, podróżnik, filantrop... to różne oblicza Ignacego Jana Paderewskiego. Gazety w Europie i Stanach Zjednoczonych rozpisywały się na temat jego muzyki, kariery, a także jego życia prywatnego. Co mówi o nim jego kolekcja i przedmioty prywatne przekazane na mocy testamentu do Muzeum Narodowego w Warszawie? Wykład przedstawi Sylwia Bielicka.

28 lutego
"Estetyka polskiej fotografii dwudziestolecia międzywojennego, czyli Benedykt Jerzy Dorys fotograf przedwojennych gwiazd". Czym inspirował się fotograf dwudziestolecia międzywojennego, do jakich teorii się odwoływał? Co było ważne podczas fotografowania? Na te i inne pytania odpowiemy podczas wykładu, poświęconego bogatej i różnorodnej twórczości współzałożyciela Związku Artystów Fotografików Polskich. Wykład przedstawi Patrycka Głusiec.

MARZEC

7 marca
Decydujący moment. Henri Cartier-Bresson i mistrzowie „fotografii życia". Aleksandra Kresowska
Nazwisko Henri Cartier-Bressona znane jest nawet tym, którzy nie interesują się fotografią. Ojciec fotografii reporterskiej, twórca teorii „decydującego momentu', jeden z twórców agencji Magnum, krążący po ulicach wśród tłumów z nieodłączną Leicą zawsze gotową do zwolnienia migawki. Mawiał, że fotografia jest sztuka zatrzymania chwili w obiektywie aparatu. Pomimo upływu lat bohaterowie jego zdjęć wciąż żyją w wyobraźni milionów widzów.

14 marca
Sztuka Wicekrólestwa Peru. Zaproszenie na wystawę w MNW. Marek Płuciniczak
Wraz z otwarciem nowej wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie warto przyjrzeć się sztuce tworzonej przez potomków Indian po ich zetknięciu się z kulturą europejską. Na pierwszy rzut oka - prymitywna i nieporadna, jednak po dokładniejszej analizie i zrozumieniu kontekstu - fascynująca. Tak należy opisać twórczość artystów, dla których dzieła z dalekiego świata były inspiracją, choć treści, jakie miały przekazywać nie mogły być całkowicie obce rodzimemu odbiorcy.

21 marca
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Miedzy Teorią Czystej Formy a Firmą Portretową, Bożena Pysiewicz
Postrzegany jako dziwak i ekscentryk, obdarzony różnorodnymi talentami i osobowością niewątpliwie fascynującą, w swojej artystycznej wędrówce przeżywał estetyczne bunty i nienasycenie formą. Zwątpienie w możliwość tworzenia sztuki budzącej uczucia metafizyczne i wyrażającej jego Teorię Czystej Formy doprowadziło Witkacego do założenia Firmy Portretowej, opartej na czysto handlowych zasadach. Twórczość plastyczną Witkacego przedstawimy w kontekście jego utworów literackich, artystycznych manifestów i tekstów z dziedziny filozofii i krytyki artystycznej.

KWIECIEŃ

4 kwietnia
Treść zaklęta w formie, zaproszenie do Galerii Wzornictwa Polskiego MNW, Anna Knapek
Meble, wzorzyste tkaniny, wyroby ze szkła, porcelanowe serwisy i drewniane zabawki zaprojektowane przez najwybitniejszych polskich projektantów ostatniego stulecia. Znane są nie tylko z wystaw i targów designu lecz przede wszystkim z naszych domów.
Podczas wykładu zostaną omówione najciekawsze przykłady polskiego wzornictwa, w tym: projekty Stanisława Witkiewicza, plakaty Zofii Stryjeńskiej, tkaniny zaprojektowane przez Władysława Strzemińskiego, wyroby artystów ze spółdzielni ŁAD, aparat fotograficzny Alfa, szklane naczynia Zbigniewa Horbowego, Wiesława Sawczuka i małżeństwa Drostów.
Przedmioty te, eksponowane w Galerii Wzornictwa Polskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie są rezultatem długich poszukiwań i przemyśleń ich twórców. Tworzą także niezwykle pasjonującą historię polskiej myśli projektowej, pokazującą jak wiele treści można zamknąć w prostej formie.

11 kwietnia
Paleta uczuć i symboli. Vincent van Gogh. Bożena Pysiewicz
Sztuka Vincenta van Gogha jest gwałtowna, pociągnięcia pędzla są jak uderzenia a kolory jak wybuchowe naboje. To sztuka oślepiająca panującym w niej żarem, malarstwo dla „ludzi głodnych sztuki". Sam malarz mówił: Czuję, że żyję, kiedy pracuję bez wytchnienia. Na wykładzie omówione zostaną omówimy najważniejsze elementy malarstwa Vincenta van Gogha: sugestywne kolory wyrażające uczucia, rozedrganą, warstwową powierzchnię obrazów oraz proste tematy, pod którymi malarz ukrywał głębokie, symboliczne treści.

18 kwietnia
Le Corbusier i architektura nowoczesności, Aleksandra Kresowska
Zaprojektował kilkadziesiąt gmachów i kompleksów architektonicznych od Europy, przez Azję po Amerykę Południową. Wiele z nich, jak Villa Savoye w Poissy, marsylska Unité d'Habitation i kaplica Ronchamp uznano za ikony architektury modernizmu. Zarówno gmachy Le Corbusiera, jak i jego pisma teoretyczne zmieniły postrzeganie architektury. Przyjrzymy się najważniejszym osiągnięciom jednego z najsłynniejszych architektów pierwszej połowy XX wieku.

25 kwietnia
Dadaistyczna destrukcja sztuki, Bożena Pysiewicz
Dzieła dadaistów miały szokować, wyrwać ze stanu bierności wobec sztuki. Dadaizm przeciął więzy z przeszłością i zanegował wszystkie dotychczasowe cele sztuki. Porzucił naśladowanie, piękno, ekspresję czy wywoływanie przeżyć estetycznych. Pozostał tylko jeden cel - wywołać wstrząs.

MAJ

9 maja
Czy fotografia jest sztuką? Jan Bułhak i narodziny fotografiki. Aleksandra Kresowska
„Ideału szukam w malarstwie, a wzorców w grafice", pisał o swojej twórczości artysta, który fotografii używał jak malarz pędzla, a poprzez zdjęcia starał się wyrazić tęsknoty. Dzięki wykorzystywaniu technik szlachetnych, takich jak guma i bromografika, zdjęcia Jana Bułhaka cechuje niepowtarzalny klimat. Dokumentował zabytki Wilna, Warszawy, Wrocławia. Ukuł dla swojej twórczości termin fotografii ojczystej, dbającej o zachowanie spuścizny historycznej Polski, a jego zdjęcia były mocno osadzone w miejscu, w którym żył. Jego fotografie są dziś bezcennym zapisem przeszłości.

16 maja
Kontrowersyjne rzeźby, czyli o tym co ukształtowało postmodernistyczną twórczość Maurizio Cattelana, Patrycja Głusiec
Papież przygnieciony głazem czy klęczący Hitler, te i inne obrazoburcze prace artysty współczesnego mają swoje źródła w tradycji kultury europejskiej oraz historii. Jaką rolę w odczytaniu prac Cattelana odgrywa jego estetyka, a jaką osobiste doświadczenia widza?

23 maja
Filozofia pop artu Andy Warhola, Bożena Pysiewicz
Warhol zaczynał jako grafik reklamowy pracujący dla nowojorskich magazynów mody. Świat kultury masowej i reklamy dostarczył mu tworzywa dla artystycznych kreacji. Tworząc wizerunki zupy Campell's, rzeźbiąc kartony po proszku do prania czy wielokrotnie powtarzając w technice sitodruku portrety idoli XX wieku stał się piewcą cywilizacji konsumpcyjnej czy raczej przewrotnie z niej drwił? Czy jego dzieła to afirmacja czy jadowita ironia gwiazdorstwa i komercji?

6 czerwca
Źródła estetyki twórczości Wilhelma Sasnala, czyli niezależna wizualność, Patrycja Głusiec
Estetyka twórczości Wilhelma Sasnala odnosi się do nowej sytuacji Polski w Europie i na świecie, jednocześnie nawiązuje również do bogatej przeszłości kraju, budując nowe narracje. Podczas wykładu przyjrzymy się przepisowi na sukces artysty współczesnego, który świadomie wchodzi w dialog z widmem historii.

13 czerwca
Źródła estetyki twórczości Pawła Althamera, czyli od podróży do Afryki po mieszkanie w wielkiej płycie, Patrycja Głusiec
Co stanowi inspiracje dla jednego z najbardziej znanych polskich artystów współczesnych? Podczas wykłady przyjrzymy się athamerowskiemu przepisowi na zmianę świata.

20 czerwca
Józef Brandt, zaproszenie na wystawę w Muzeum Narodowym w Warszawie, Urszula Król
Przygotowywana przez Muzeum Narodowe w Warszawie wystawa monograficzna Józefa Brandta to pierwsza w historii polskiego muzealnictwa tak szeroko zakrojona prezentacja dorobku artysty. Brandt był przywódca i opiekunem kolonii polskich malarzy w Monachium. Tworzył głównie obrazy rodzajowo-batalistyczne i historyczne o tematyce związanej z walkami kozackimi i tatarskimi oraz z wojnami szwedzkimi XVII w. Był jednym z wielu polskich artystów - pisarzy, poetów i malarzy - którzy fascynowali się polskimi kresami, ich barwną historią oraz bujną i tajemniczą przyrodą.

 


W tym tygodniu polecamy