wernisaż: 13 maja 2023 (sobota)
godz. 17:30
/wstęp wolny/
wystawa czynna do 30.05.2023
Konkretne słowa Juliusza Erazma Bolka:
Konkretna poezja – kierunek poezji eksperymentalnej, bazujący na wizualnym wykorzystywaniu znaków typograficznych. Jest bardzo frapujący. Znaczące osiągnięcia na tym polu osiąga Juliusz Erazm Bolek – laureat wielu nagród artystycznych w tym Światowego Dnia Poezji ustanowionego przez UNESCO. Galeria Centrum Promocji Kultury Praga-Południe jest dumna, że w 2017 r. mogła przedstawić publiczności ekspozycję „Litery i symbole” tego artysty. Teraz przyszedł czas na „Conrete words” – ekspozycję, nowych prac poezji konkretnej, Juliusza Erazma Bolka.
Prace poezji konkretnej Juliusza Erazma Bolka, na pierwszy rzut oka, można uznać za banalne, z racji jego minimalistycznego podejścia do artystycznej wypowiedzi. Jednak przeważnie, po chwili, można zauważyć, że dobór słowa, zastosowanie kontekstu są głęboko przemyślane, a w konsekwencji przedstawione dzieło odkrywa przed publicznością nowe treści, daleko wybiegające poza pozorną oczywistość.
Całą literacką twórczość Juliusza Erazma Bolka wyróżnia uważność. Jest ona obecna, może właśnie najbardziej w jego dokonaniach w poezji konkretnej. Juliusz Erazm Bolek dostrzega i wyróżnia z otaczającego szumu komunikatów i bodźców to co jest ważne i interesujące, co zasługuje na szczególną atencję.
Tytuł ekspozycji „Conrete words” („Konkretne słowa”) Juliusza Erazma Bolka jest wieloznaczny. Można oczywiście traktować go dosłownie, jako te słowa, które zostały wykorzystane w pracach „poezji konkretnej” autora. Zdaje się jednak, po zapoznaniu się z pracami Juliusza Erazma Bolka, że mówi on raczej „porozmawiajmy konkretnie”, a więc użyjmy konkretnych słów.
Prace poezji konkretnej Juliusza Erazma Bolka nie są, jak to się zdarza innym autorom, salonową zabawą. Przyświeca im klarowna myśl, którą autor pragnie zainspirować odbiorcę. Język artystyczny, stosowany w poezji konkretnej, to idealna symbioza formy i treści. Co więcej stosowana przez Poetę forma jest oryginalna, a treść zaskakująca.
Każda praca Juliusza Erazma Bolka zasługuje na wnikliwą uwagę. Trudno jednak rozpisywać się o każdej. Pozwolę sobie jednak na analizę planszy o tytule „Help”…
Słowo „help” – po polsku „pomoc” było w sztuce wykorzystywane od dawna i do tego tak eksploatowane, że trudno sobie wyobrazić, że jeszcze przy pomocy tego słowa można coś nowego dodać. Tymczasem Juliuszowi Erazmowi Bolkowi się to udało. Co więcej, jest to chyba najbardziej ekspresyjna praca artystyczna.
Juliusz Erazm Bolek wielokrotnie zmultiplikował słowo „help”, co oczywiście wydaje się trywialne. Żyjemy jednak w świecie, gdzie miliardy ludzi oczekują i potrzebują przecież pomocy. To błaganie staje się tak powszechne, że przypomina bardziej szum, w którym trudno wyłuskać jakąś konkretną prośbę. O tym właśnie opowiada praca „Help”. Ludzie stają się nie czuli na prośby o pomoc, ponieważ jest ich tak wiele, że nikt nie jest w stanie temu sprostać.
I nagle w tym zalewie próśb o pomoc pojawia się pustka. Ta biała przestrzeń nie jest miejscem odpowiedzi na wołanie o pomoc, lecz przemożnym smutkiem, sygnałem całkowitej tragedii, która jest skutkiem braku pomocy. Ta praca jest największym krzykiem rozpaczy, choć jest to tylko biała plama, odzwierciedlająca ciszę, pustkę, ostateczną klęskę, czy śmierć.
„Help” z pewnością jest perłą wystawy „Concrete words” Juliusza Erazma Bolka. Niemniej polecam też uwadze pozostałe, takie jak tryptyk „Woman”, który w mojej ocenie prowadzi do absolutnie odkrywczej konstatacji, podobne jak „Nobinary”, którego wymowa jest niczym manifest. Na szczególne zainteresowanie z pewnością zasługują również „To be or not to be” i „Be or have”, które mierzą się z fundamentalnymi pytaniami dotyczącymi istnienia.
Najbardziej refleksyjnymi pracami poezji konkretnej, prezentowanymi na wystawie, wydają się „Cross &” oraz „Yesterdaytodaytomorrow”. Juliusz Erazm Bolek udowadnia, że to co wydaje się oczywiste, z pewnością takie nie jest…
Marcin Kokoszko – Kurator wystawy