25 sierpnia 2024 (niedziela)
godz. 18.45
wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona
Koncert w Sanktuarium Matki Bożej Królowej Polskich Męczenników
Aleja Stanów Zjednoczonych 55


Koncert organowo-kameralne na Pradze-Południe. Sezon VI.

Wystąpią:
Duo del Gesu:
Arnoud Kamiński – skrzypce;
Krzysztof Tymmendorf – altówka
oraz Maciej Zakrzewski – organy.

Duo del Gesú
Założone w 2010 r. przez francuskiego skrzypka Arnauda Kaminskiego i polskiego altowiolistę Krzysztofa Komendarek-Tymendorfa, zespół Duo del Gesú zdobył pierwszą nagrodę na 25. Young Musician International Competition 'Città di Barletta’. Sukces we Włoszech zainicjował międzynarodową karierę zespołu: koncertuje na całym świecie, zapraszany jest na międzynarodowe festiwale, kongresy, seminaria, do prowadzenia warsztatów mistrzowskich oraz zasiadania w jury konkursów muzycznych.
Artyści, będący laureatami licznych międzynarodowych konkursów, stypendiów oraz nagród, doskonalili swoje umiejętności w Paryżu, Wiedniu, Gdańsku i Göteborgu, a także pod kierunkiem autorytetów muzyki kameralnej: Eberhard Feltz, Apollon Musagète Quartett, Quatuor Ebène. Eklektyczni i nieustannie spragnieni nowych pomysłów, współpracowali m.in. z Christophem Hartmannem (Berliner Philharmoniker), Bertrandem Braillardem (Orchestre National d’Île-de-France), Giuseppe Nova, Januszem Wawrowskim, Anną Marią Staśkiewicz, Joanną Woś, Tytusem Wojnowiczem, Antoinem de Grolée, Bartoszem Koziakiem, NeoQuartet bądź z ikoną polskiej muzyki elektronicznej Władysławem “Gudonis” Komendarkiem.
Duo del Gesú przywiązuje wielką wagę do nieodkrytej twórczości z przełomu XVIII i XIX wieku. Okres ten charakteryzuje się bowiem niezliczoną spuścizną utworów wykorzystujących połączenie skrzypiec z altówką za sprawą takich kompozytorów jak chociażby: Franz Anton Hoffmeister, Ignaz Pleyel, bądź jeszcze Alessandro Rolla znanego także jako „Paganini altówki”. Zespół wykonuje oprócz tego muzykę współczesną tudzież najnowszą – prócz autorskich utworów (Exodus, Aurora, Vagues ritournelles), ma na swoim koncie prawykonania dedykowanych jemu dzieł kompozytorów polskich i zagranicznych jak Thomas Emmanuel Cornelius, Gunnar Karel Másson, Maximilian Kreuz, Stephan Kühne, Ewa Miriam Saczko, Tadeusz Dixa, Kamil Cieślik.
Jest również pomysłodawcą Nadbałtyckiego Konkursu Duetów Smyczkowych – unikalnego w Europie konkursu duetów smyczkowych, którego celem jest promowanie młodych talentów a zarazem propagowanie repertuaru duetowego a także organizatorem Nadbałtyckich Warsztatów Muzycznych.

Maciej Zakrzewski
Organista, kompozytor, improwizator, bloger. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Wykładowca (adiunkt) Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie obok zajęć z instrumentu głównego prowadzi także lekcje harmonii praktycznej, gry liturgicznej, realizacji basso continuo oraz kameralistyki. Twórca muzyki instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej, kameralnej oraz filmowej. Jego kompozycje wykonywali tak znamienici artyści jak Konstanty Andrzej Kulka, Adam Wendt, Polish Violin Duo, Poznań Brass Quintet, O’bows Quartet, Monika Dżuła-Radkiewicz, Dominika Glapiak, Phan Ha Ngan, Dorota Szczepańska, Ewa Tracz, Beata Moryto, zespół wokalny Art’n’voices, Orkiestra Kameralna Progress.
Brał udział w wielu konkursach organowych i kompozytorskich. Jest laureatem m.in. I miejsca na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka oraz IV miejsca na konkursie „Premio Elvira di Renna” w Pontecagnano – Faiano. Brał udział w kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez M. Hoselbecka, P. van Dijka, O. Latry, H. Deustcha, W. Zerera, L. Ghielmiego oraz improwizacji pod kierunkiem P. Pincemailla, T. A. Nowaka, T. Escaicha.
Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Operą Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Kameralną Progress, Chórem Simultaneo, Chórem Music Everywhere oraz Chórem Kameralnym Discantus. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Solowe albumy „Liszt&Widor organ works” /Soliton 2014/  „Naji Hakim – organ works” /Ars Sonora 2018/ oraz „Time to Time” /Ars Sonora 2019/ spotkały się z uznaniem i pochlebnymi recenzjami w polskiej i zagranicznej prasie muzycznej. Maciej Zakrzewski brał również udział w nagraniach m.in. Sonat kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta prowadzonych przez Maxima Vengerova, Symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego, Wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua czy utworów współczesnych kompozytorów: Michała Sławeckiego, Anny Rocławskiej – Musiałczyk, Adama Diesnera. W dorobku kompozytorskim Macieja Zakrzewskiego główne miejsce zajmują utwory organowe, pieśni, muzyka kameralna oraz dzieła na orkiestrę kameralną.
Naukę gry na organach rozpoczął w klasie mgr Łukasza Matei w ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie. Tytuł magistra sztuki uzyskał z wyróżnieniem w AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego i dr hab. Hanny Dys. Od października 2011 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym. Jest wiceprezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, z którym organizuje m.in. Tczewskie Wieczory Organowe oraz Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „graMY dla WAS”.  Członek komitetu organizacyjnego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka w Gdańsku, organizator sympozjów naukowych poświęconych twórczości wybranych kompozytorów. W latach 2012- 2015 organista mszy świętych radiowych transmitowanych na żywo z Bazyliki św. Brygidy w Gdańsku. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Miasta Gdańska. Nominowany do wielu nagród m.in. „Gryfa Pomorskiego” w kategorii „Pomorska Nadzieja Artystyczna”, nagrody miasta Gdańska „Młodzi Twórcy Kultury” oraz „Splendor Gedanensis”. Od 2016 roku na swojej stronie internetowej prowadzi blog o tematyce muzycznej. Autor licznych artykułów naukowych traktujących zarówno o interpretacji muzyki organowej jak i improwizacji. Prowadzi kursy mistrzowskie interpretacji muzyki organowej i improwizacji. Zasiada w jury konkursów interpretacji muzyki organowej, kameralnej, a także improwizacji i kompozycji.

Koncert organowo-kameralne na Pradze-Południe. Sezon VI