22 października 2021 (piątek)
godz. 19.00
wstęp – liczba miejsc ograniczona, obowiązuje rezerwacja mailowa miejsc pod adresem biuro@fundacjarozwojuteatru.pl

NOC TAŃCA 2021: SOLAR MOVEMENT
22.10.2021 / PIĄTEK, godz. 19:00

Wieczór w ramach 10. urodzin kolektywu HOTELOKO movement makers. W programie m.in. premierowy performans „EXTINCTION” w wykonaniu HOTELOKO w składzie Agata Życzkowska, Mirek Woźniak i Klara Szela oraz pokazy choreografii na żywo i filmów wideo. Tematyka wieczoru zwraca uwagę m.in. na problematykę energii solarnej i zmian klimatycznych.

PROGRAM:10 URODZINY HOTELOKO movement makers:
Premiera „EXTINCTION” / HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska / Mirek Woźniak / Klara Szela
„Gra Świateł – ruchome wspomnienia i zabawy choreograficzne” / Magdalena Przybysz

CHOREOGRAFIE NA ŻYWO:
„Grande Valse Brillante” / Maria Salwińska
„exit” / Marcin Miętus
„Between Inferno and Paradise” / Maria Salwińska & Krzysztof Łuczak

FILMY WIDEO:
„Solar Dance” / Agata Życzkowska
„Replace” / Karina Szutko
„inner LIghT” / Katarzyna Sypniewska / Anna Zelig / Natalia Lis
„Post Hope” / Łukasz Wójcicki / Katarzyna Pawlak / Iga Dzięgielewska
„Escape Room” / Anna Bajjou / Barbara Bujakowska / Karol Miękina + tort
Czas trwania wieczoru ok. 180 min. (dwie przerwy).

Szczegółowy program na stronie:
http://fundacjarozwojuteatru.pl/pl/noc-tanca-solar-movement/

Wydarzenie będzie także dostępne online – streaming w czasie rzeczywistym na portalu Facebook:
https://www.facebook.com/cpkpp
https://www.facebook.com/hoteloko/

Miejsce: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, ul. Podskarbińska 2, Warszawa
Wstęp wolny na zaproszenia: ilość miejsc ograniczona, obowiązuje rezerwacja – biuro@fundacjarozwojuteatru.pl

Organizator: HOTELOKO movement makers
Współorganizatorzy: Centrum Promocji Kultury Praga Południe / Fundacja Inna Przestrzeń
Działanie realizowane w ramach Programu „Mobilni w Kulturze 2021”, finansowane ze środków m. st. Warszawy

Zdjęcia: Marta Ankiersztejn, Karolina Gmurczyk, Klaudyna Schubert

OPISY:
„EXTINCTION” / HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska/ Mirek Woźniak / Klara Szela
Koncepcja, reżyseria i dramaturgia: Agata Życzkowska
Choreografia i wykonanie: Klara Szela / Mirek Woźniak / Agata Życzkowska
Opracowanie muzyczne: Agata Życzkowska / Karina Szutko
Scenografia i kostiumy: Agata Życzkowska
Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
Partnerzy: Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Teatr BAZA
Czas: 25 min.

EXTINCTION: wyginięcie, zniknięcie, zagłada, wygaśnięcie, gaszenie, zaginięcie, skasowanie, umorzenie, ugaszenie, wygasanie, zanik.
Zanik ruchu.
Hipokinezja. Brak aktywności ruchowej. Wysiłek fizyczny uległ znacznemu ograniczeniu.
Abulia. Brak motywacji do działania.
Giętkość woskowa. Pozostawanie w jednej, nadanej wcześniej pozycji.
Katalepsja. Zastygnięcie ciała. Także w nienaturalnych pozycjach.
Tarantyzm. Zrytualizowana forma rozładowania stanów nerwowych.
Kolory wywołują reakcje fizyczne. Niebieski ma właściwości uspokajające. Chromoterapia. Barwy oddziałują na nasz organizm i pozwalają zwalczać różne niepożądane stany. Niebieski uszczęśliwia w krajach śródziemnomorskich. Łagodzi wysoką temperaturę. Obniża apetyt. Gasi pragnienie.
Zniknęło z naszego świata w ciągu ostatnich dziesięcioleci. Wygasa. Budka telefoniczna, kafejka internetowa, magnetowid, szewc, zabawa na trzepaku, walkman, zegarynka, dyskietka, liczydła, gra w kapsle, gorseciarka, tygrys kaspijski, tajwańska pantera mglista, rekin carcharhinus obselorus.
Ostatnia aktualizacja czerwonej listy gatunków zagrożonych wskazuje, że w ostatnim roku wyginęło 31 gatunków roślin i zwierząt. Zniknięcie burzy pracę ekosystemów. Na granicy wyginięcia są koale, lemury, kalmary. Są jednak też zwycięzcy: żubr, foka szara, łoś.
Trailer: https://vimeo.com/568467255

„Gra Świateł – ruchome wspomnienia i zabawy choreograficzne”
Zapraszam do spotkania, podczas którego podzielę się z Wami kilkoma wspomnieniami związanymi z moją współpracą z HOTELOKO movement makers. Będę choreografowała teksty, które pochodzą z Dzienników choreograficznych, podczas których zaproszę Was do kilku choreograficznych zabaw. W ten sposób będziemy mogli wspólnie ożywić wspomnienia i ucieleśnić je w czasie teraźniejszym.
Czas: 20 min.„Grande Valse Brillant” / Maria Salwińska
„Grande Valse Brillant” to opowieść o nieszczęśliwej, choć intensywnej i namiętnej miłości. Wykorzystana spódnica to swoisty symbol kobiecej niewinności, zakrywa to, co świadczy o naszej płciowości i seksualności. Miłość, o której „tańczy” artystka ma bowiem zarówno platoniczny jak i erotyczny wydźwięk – ujawniony dobitniej w finale choreografii.
Koncepcja, choreografia i wykonanie: Maria Salwińska
Czas: 5 min.

„Between Inferno and Paradise” / Maria Salwińska & Krzysztof Łuczak
Between Inferno and Paradise to nieoczywisty obraz piekła, jakie gotujemy sobie na Ziemi. Historia zagubionej duszy, uwięzionej pomiędzy Niebem a Piekłem, walczącej z przeszkodami w drodze do Raju. Pokonuje kilka kroków, wspina się wzwyż, by zaraz spaść i zaczynać od nowa. Szarpie się, walczy, jest zwodzona, mamiona, manipulowana… Tę wizję można przełożyć na obraz dzisiejszego środowiska. Piekło gotujemy sobie sami – niszcząc środowisko, w którym żyjemy. Mimo trwającej ekologicznej nagonki i rewolucji, wciąż natrafiamy na przeszkody, które nas ograniczają i zniechęcają. Wiele zależy od nas samych, ale wiele od tych, którzy mają nad nami władzę. A może czas zacząć z tym coś robić, wyjść z tego wyniszczającego chocholego tańca i zacząć dbać o nasz dom, naszą Planetę? Czy mamy jednak dość siły i motywacji, czy jesteśmy tylko pionkami w tej zmierzającej ku zagładzie grze?
Koncepcja: Maria Salwińska
Choreografia i wykonanie: Maria Salwińska & Krzysztof Łuczak
Czas: 7 min.„exit” / Marcin Miętus
„exit” to efekt poszukiwań formy i (nieudanych) prób wyjścia poza formę.
Koncepcja, choreografia i wykonanie: Marcin Miętus
Czas: 7 min.

„Solar Dance” / Agata Życzkowska – PREMIERA
Solarpunk to optymistyczna wizja przyszłości. Wideo jest początkiem poszukiwań artystki w zakresie choreografii, gdzie punktem wyjścia jest dyskusja na temat energii solarnej. Sztuka może służyć wcielaniu w życie harmonii pomiędzy ludźmi i materią. Istotna jest jednak zmiana spojrzenia z perspektywy kryzysu na perspektywę realnych rozwiązań.
Koncepcja, choreografia, wykonanie, zdjęcia, montaż: Agata Życzkowska
Czas: 3 min.

„Replace” / Karina Szutko
Solo „Replace” opiera się na tematyce przemijania. Mierzymy się z tym zjawiskiem każdego dnia, choć nie do końca je rozumiemy. Zmiana dosięga zarówno nas, jak i nasze otoczenie. Nie mamy pewności ,co dokładnie nam przyniesie. Dbajmy o powierzony nam skarb, skoro jeszcze nie mamy czym go zastąpić.
Koncepcja, choreografia i wykonanie: Karina Szutko
Zdjęcia: Agata Życzkowska
Montaż: Karina Szutko
Czas: 1 min.

„inner LIghT” / Katarzyna Sypniewska / Anna Zelig / Natalia Lis
„inner LIghT” to wideo taneczne, które łączy sztukę tańca, z pracą kamery oraz designem. Inspiracją do powstania tego projektu sceendance była wewnętrzna siła i moc, którą każdy z nas czerpie nie tylko od wewnątrz, ale także z zewnątrz. A co, gdyby zgasło światło? Co, gdyby słońce nie ogrzewało ziemi, czy my nadal produkowalibyśmy energię, czy może jesteśmy tylko odbiciem tego co dzieje się we wszechświecie? W projekcie artystki wykorzystały jasną przestrzeń oraz jasną sukienkę z kontrastującymi czarnymi paskami oraz włosami tancerki. Dodatkowo niektóre z kadrów są prześwietlone, co ma wzmocnić i skierować uwagę widza na oślepiającą wręcz moc światła. W filmie tancerka pojawia się na zmianę w białej i zielonej przestrzeni. Ta druga symbolizuje natomiast roślinność i życie na Ziemi. W filmie odnajdziemy dużo lustrzanych odbić, przestawionych czy zdublowanych kadrów, które odzwierciedlają odbicie wszechświata w każdej żywej istocie na ziemi.
Koncepcja: Katarzyna Sypniewska / Anna Zelig / Natalia Lis
Wykonanie: Katarzyna Sypniewska
Reżyseria i postprodukcja: Natalia Lis
Kostium: Anna Zelig
Czas: 2’36’’

„Post Hope” / Łukasz Wójcicki / Katarzyna Pawlak / Iga Dzięgielewska
video performance
Projekt wideo „Post Hope” to choreografia oporu przeciwko konsumpcji i nadprodukcji niszczących środowisko naturalne. Taniec, jako performatywny gest, który stoi w opozycji do nadkonsumpcji, mimo swojej artystycznej siły nie jest w stanie się przed nią obronić. Zostaje przetworzony przez maszynę kapitalizmu i wypluty. Jak śmieć. Traci lekkość i czystość, tonąc w oceanie plastiku. Staje się mechaniczny, aż w końcu zanika. „Post Hope” to gest solidarności ze wszystkimi organizmami, których codziennie dotyka katastrofa klimatyczna. Wideo nagrodzone w tym roku w konkursie Centrum Teatru i Tańca w Warszawie „Choreografia w_SIECI”.
Koncepcja, realizacja wideo: Łukasz Wójcicki
Choreografia, performance: Łukasz Wójcicki i Kaśka Pawlak
Wsparcie dramaturgiczne, zdjęcia: Iga Dzięgielewska
Podziękowania: Komuna Warszawa, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru
Czas: 6’26’’

„Escape Room” / Anna Bajjou / Barbara Bujakowska / Karol Miękina
„Escape Room” to adaptacja utworu choreograficznego w oryginale prezentowanego na scenie pt. „Śniło mi się, że po nas został pusty pokój” w choreografii i wykonaniu Barbary Bujakowskiej i Pauliny Wysockiej. Transformacja pracy w ruchomy obraz w aktualnej sytuacji politycznej i społecznej oraz wybór interpretacji roli Pauliny przez Karola Miękinę otworzyły nowe znaczenia i możliwości interpretacyjne.
Projekt stanowi dadaistyczno-surrealistyczny obraz spotkania z Innym (Kapuściński, Levinas). Termin „Inny” można rozumieć na wiele sposobów oraz używać w różnych znaczeniach i kontekstach, na przykład dla rozróżnienia płci, orientacji seksualnej, narodowości, wyznania czy nawet różnicy wieku (różnica pokoleń). Każde spotkanie z „Innym” jest zagadką, niewiadomą, tajemnicą, co może powodować lęk i chęć ucieczki, pogardę ,a nawet nienawiść. Pojawia się złudzenie przestrzeni – przekonanie, że to co odległe jest inne , a im bardziej odległe – tym jeszcze bardziej inne. Ksenofobia według Herodota to choroba wystraszonych, cierpiących na kompleks niższości, przerażonych, że będą musieli przeglądnąć się w zwierciadle kultury „Innych”. Podbić, skolonizować, opanować, uzależnić- to odruch wobec „Innych” nieustannie powtarzający się w całej historii świata. Na samą ideę równości z „Innym”, umysł ludzki wpada bardzo późno, wiele tysięcy lat po tym, kiedy człowiek zaczął zostawiać ślady swojej obecności na ziemi. W obecnych czasach przybywa osób, mających problemy w zdefiniowaniu własnej tożsamości, w określeniu swojej społecznej czy kulturowej przynależności. Pojawiają się głosy nacjonalistów, rasistów, homofobów, którzy każą w „Innym” widzieć zagrożenie , wroga, przyczynę swoich męczących lęków i frustracji.
Zarówno w tym jak i innych swoich projektach, Bujakowska postanawia poruszać społeczno- psychologiczne tematy w lekki i przystępny dla widza sposób.
Produkcja: Tuned Pictures dla MAD catalog
Koncept: Barbara Bujakowska
Reżyseria: Anna Bajjou
Choreografia: Barbara Bujakowska, Paulina Wysocka
Performens: Basia Bujakowska, Karol Miękina
Muzyka: Piotr Bolanowski
Reżyseria zdjęć i montaż: Hicham Bajjou
Studio: Bad Idea Studio
Czas: 16’15’’

Projekt powstał w ramach programu stypendialnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – „Kultura w sieci”.

NOC TAŃCA 2021: SOLAR MOVEMENT