Wernisaż wystawy:
14 stycznia 2023 (sobota)
godz. 18:00
wstęp wolny

Wystawa będzie czynna:
16 stycznia – 1 lutego 2023
w godz. 11:00-18:00
wstęp wolny


Wystawa grafiki warsztatowej „Istota Tworzywa” / Tomasz Woźniak

Tomasz Woźniak jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom z projektowania graficznego uzyskał na wydziale Malarstwa i Grafiki, w pracowni prof. Jerzego Krechowicza. Przez wiele lat po studiach związany był zawodowo z Trójmiastem, a od roku 2001 został warszawianinem z wyboru.
W roku 2002 rozpoczął pracę jako wykładowca w policealnym Aktywnym Studiu Plastycznym Technik Teatralno-Filmowych, a od roku 2008 jest zatrudniony w Wyższej Szkole Artystycznej. Od 2017 roku wykłada też w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.
Oprócz pracy na wymienionych uczelniach jest aktywny jako projektant na rynku mediów. Są to głównie projekty albumów, czasopism, plakatów i znaków graficznych, a ostatnio – prezentacji multimedialnych i filmów szkoleniowych.
Oprócz działalności dydaktycznej i projektowania grafiki użytkowej zajmuje się także grafiką warsztatową. Tworzy i wystawia prace będące połączeniem monotypii, linorytu barwnego, kolagrafii i malarstwa.
W kwietniu 2021 roku obronił doktorat na Wydziale Sztuki Nowych Mediów przy Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie.
Jego hobby to pisanie tekstów satyrycznych. Były one m.in. wystawiane przez prowadzony przezeń Kabaret Paralaksa, działający w latach 2004 – 2011. Od maja 2009 do maja 2016 roku, wraz z redaktorem Kubą Wątłym, prowadził cykliczny program w telewizji Superstacja. Program ten, noszący tytuł Zwierciadło Tygodnia, był ironicznym komentarzem do bieżących wydarzeń społecznych, politycznych i kulturalnych.

O wystawie:
Wystawa Tomasza Woźniaka pod tytułem ISTOTA TWORZYWA to efekt połączenia kilku technik. Są tu prace powstałe z wykorzystaniem materiałów z recyklingu, grafiki warsztatowej i malarstwa. Wszystkie grafiki prezentowane na wystawie wykonane są w technice nazywanej kolagrafią. Najpierw powstaje matryca, która jest kolażem, a właściwie asamblażem. Materiały wykorzystane do tworzenia matryc to surowce wtórne związane znaczeniowo z przedstawionymi postaciami kobiet. Są tu fragmenty opakowań produktów spożywczych, kawałki ubrań i tkanin użytkowych.
Matryca stanowi jedynie punkt wyjścia do eksperymentów. Każda odbitka jest drukowana, a następnie preparowana tak, aby w jak największym stopniu różniła się od poprzedniej. Jest to podejście o tyle nowatorskie, że w pewnym sensie przeczy regule, aby drukując grafikę warsztatową uzyskać jak najwierniejszą powtarzalność poszczególnych egzemplarzy w całym nakładzie. Po zdjęciu z prasy graficznej i po wyschnięciu – wydruki są dodatkowo malowane wodnym tuszem. Dlatego prace te sytuują się na pograniczu grafiki warsztatowej i malarstwa. To kompozycje złożone z geometrycznych form (przypominające kobiece kształty) wypełnione zróżnicowaną fakturą pochodzącą od wspomnianych produktów z recyklingu.
Główny i jedyny motyw tego cyklu to wizerunek żeńskiego torsu. Czasem nagiego, czasem ubranego… Jednak bardziej od warstwy symbolicznej ważna jest dla Autora relacja pomiędzy strukturą głównego motywu a strukturą tła, na którym się on znajduje. Autor deklaruje, że nie interesuje go poszukiwanie oryginalności za wszelką cenę. Co więcej – celowo postanowił wziąć na warsztat ten bardzo często eksploatowany motyw (czyli kobiecy akt) i znaleźć dla niego nowe zastosowanie.
Zamiast szukania oryginalności za wszelką cenę energia tworzenia została ukierunkowana na poszukiwanie atrakcyjnych zestawień fakturalnych w relacji obiekt–tło.
Intencją Autora było znalezienie jak najbardziej intymnego sposobu przetworzenia tych zbędnych przedmiotów. W pojęciu intymności zawierają się konotacje przypisane przedmiotom znalezionym w otoczeniu człowieka i noszącym na sobie ślady osoby (w tym przypadku kobiety), który z nich korzystała.
Zastosowanie tych materiałów powoduje, że pomiędzy motywem głównym a fakturą pojawia się dialog stanowiący kanwę dla warstwy symbolicznej. Chodzi o to, aby zestawienie atrybutów życia codziennego (odpadów) z aktem kobiecym oddawało stanowisko Autora wobec zjawiska konsumpcjonizmu w XXIw. Te zabiegi formalne powodują, iż grafiki z cyklu USUS NOVUM przestają być jedynie estetyzującymi aktami, a stają się alegoriami.
Tytuły prac to imiona żeńskie: ROKSANA, AMANDA, MARINA, SAMANTA, LARA, BIANCA i NICOLA. Imiona te zostały wzięte z oficjalnej strony internetowej Ministerstwa Cyfryzacji, z listy imion żeńskich chętnie nadawanych dziewczynkom urodzonym w Polsce.

Wystawa „Istota Tworzywa” / Tomasz Woźniak